Układ wspomagania kierownicy – sprawdź, jak to działa

Układ wspomagania kierownicy – sprawdź, jak to działa

Układy hydrauliczne i elektryczne 

Podstawą dzisiejszego układu wspomagania kierownicy jest jedna z dwóch opcji, w zależności od pojazdu:

Hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego: pompa wspomagania układu kierowniczego, napędzana paskiem napędzanym silnikiem, rozprowadza pod ciśnieniem płyn wspomagania układu kierowniczego przez szereg zaworów, portów, tłok i cylinder.

W układzie hydraulicznym, gdy kierowca obraca kierownicą w jedną stronę, płyn wspomagania kierownicy wywiera ciśnienie na jedną stronę tłoka, natomiast po przeciwnej stronie tłoka, przez otwarty zawór, może on spływać z powrotem do zbiornika płynu wspomagania kierownicy. Dodatkowy nacisk tylko z jednej strony powoduje, że tłok porusza się i wywiera dodatkową siłę, która pomaga obracać kołami, wraz z dodatkowym wkładem i dźwignią z przekładni kierowniczych lub zębatki i drążka skrętnego. Gdy kierownica nie jest obracana, na tłok nie jest wywierany żaden nacisk, a płyn wspomagania kierownicy wpływa do zbiornika. Ten brak nacisku na tłok umożliwia mu powrót do położenia neutralnego wraz z kierownicą. Jeśli martwisz się, że twój układ wspomagania kierownicy jest uszkodzony, nie martw się. W następnym artykule omówimy oznaki uszkodzenia układu wspomagania, dodatkowo wskażemy, w którym przypadku potrzebna jest ci diagnoza specjalisty, jest to dosyć ważne, ludzie ignorują takie oznaki, a koszt rozwiązania tego problemu nie jest duży. To nie naprawa pomp wtryskowych, dlatego nie ignoruj żadnych objawów uszkodzenia.

Elektryczne wspomaganie kierownicy: zamiast hydrauliki stosowany jest silnik prądu stałego. Silnik zapewnia wspomaganie i jest używany głównie w układach kierowniczych z zębatką i zębnikiem. Kontrolowany przez PCM czujnik momentu skrętu zapewnia główne wejście (większy moment oznacza większe napięcie). W systemie elektrycznym zazwyczaj wymienia się albo silnik prądu stałego, albo zespół zębatki i zębnika.

Ponieważ fizyczne elementy układu wspomagania kierownicy są ze sobą połączone, sterowanie jest nadal możliwe, nawet w przypadku awarii układu hydraulicznego. Bez dodatkowej pomocy, jaką zapewnia moc hydrauliczna lub elektryczny silnik ze wspomaganiem, po prostu trudniej będzie obracać koła – jak za dawnych czasów.